Concluzia experimentului cu orez

Cele 30 de zile în care am împărtășit sentimentele față de orez au trecut. Puteți urmări întreg procesul aici.


Voi începe cu concluzia lui Sebi. După cum spune și el în ultimul filmuleț, orezul nu s-a schimbat în nici unul din borcane, toate au rămas la fel. Doar orezul ”urât” are apa mai închisă la culoare și câteva puncte negre. Chiar dacă consider că e greșit, mă bucur că a afirmat faptul că apa orezului urât s-a schimbat în urma experimentului, pentru că asta arată faptul că eu am fost suficient de imparțial și nu i-am influențat concluzia.

 După cum v-am spus, experimentul va fi făcut în paralel cu prietena mea. Îi mulțumesc pe această cale pentru împărtășirea rezultatului și concluzia ei. 

Din punctul meu de vedere, experimentul meu a avut succes desi rezultatele nu sunt asa avansate ca cele obtinute de Masaru Emoto. Cele trei borcane se diferentiaza vizibil, desi diferentele se observa doar la apa de deasupra orezului si nu si la orez in sine. Orezul cu eticheta ¨esti frumos¨ are apa limpede (nici unul din celelalte borcane nu o are), chiar daca la suprafata se observa un pic de mucegai izolat.Orezul etichetat ¨esti urat¨ are mult mai mult mucegai deasupra si arata evident mult mai rau.Iar cel pe care trebuia sa il ignoram arata, din punctul meu de vedere, cel mai rau. Se observa ca si culoarea apei e una diferita - mai galbena - fata de celelalte borcane. Eu l-am tinut la o anumita distanta de celelalte borcane, undeva in spatele raftului pentru a-l putea ignora cu adevarat. Si pe toata durata exprimentului nu am mutat borcanele din locul unde le-am asezat initial si procesul de comunicare cu orezul a fost unul aleatoriu din punctul de vedere al orei si al constantei - in sensul ca au fost destule zile cand am omis sa comunic cu orezul:).
Consider ca elocventa rezultatelor la un astfel de experiment este direct proportionala cu nivelul de constientizare si nivelul de control emotional al persoanei care desfasoara experimentul. Ce vreau sa zic cu asta?Conteaza mai mult ceea ce simti cand ii spui ceva orezului si cum controlezi ceea ce simti decat ceea ce ii spui. Cand te uiti la borcanul cu orez etichetat ¨esti frumos¨ ar trebui sa simti o stare autentica de fericire si sa te gandesti cu adevarat la lucruri frumoase pentru a-i transmite ganduri frumoase care sa il afecteze in mod benefic. E un lucru dificil avand in vedere ca foarte putina lume e constienta cu adevarat de ceea ce gandeste sau de ceea ce simte sau daca e, se intampla pentru scurt timp. Iar borcanului etichetat ¨esti urat¨ nu conteaza asa mult ca ii spui ca este urat, trebuie sa ii transmiti o stare autentica de tristete, neliniste, nefericire, ganduri urate pentru a avea rezultatul scontat.
Ca si concluzie personala finala, gandurile afecteaza materia dar majoritatea oamenilor (inclusiv eu) nu stiu sa-si controleze/gestioneze gandurile astfel incat sa aiba rezultatele dorite in exterior.”

Concluzia mea în urma experimentului este următoarea. Oricât de concludent este experimentul suntem tentați să ne apărăm convingerea. Și Sebi și prietena mea au confirmat faptul că orezul din apă este identic dar faptul că apa și mucegaiul diferă puțin schimba balanța radical, care se pare că duce spre confirmarea convingerii și nu în spre suspiciuni. Oare mai sunt și alți factori care pot determina această diferență? 

Păi hai să vedem. Tot timpul experimentului au fost acele etichete imense. Sebi spune în filmulețul din a doua zi de diferența asta la apă. Oare o fi făcând umbră iar apa pare mai închisă la culoare? Prietena mea spune că apa la orezul ignorat arată cel mai rău, e galbenă. Nu cumva neavând etichetă reflectă culoarea mobilei și îi schimbă culoarea? Distinsa mea prietenă (nu o spun ironic) spune că apa e cea mai limpede la orezul frumos. As putea presupune faptul că e borcanul cu cea mai puțină apă și reflexia luminii din spre orez e mai puternică comparativ cu celelalte, dar pot fi și alte motive cred. Faptul că a fost făcut bun tot timpul cade pentru că bun era tot orezul nu doar apa. Dacă un borcan are mai mult mucegai ce plutește înseamnă că acel borcan a avut orez mai mult care plutea și avea contact cu aerul. Cel frumos trebuia să aibă orez frumos plutitor, nu mucegăit.

Concluzia prietenei mele e unul asemănător cu cel al lui Emoto. Dumneaei spune că contează mai mult ceea ceea ce simți decât ceea ce spui. Păi de ce nu comunicăm prin simțuri/trăiri și comunicăm prin vorbe? Eu cred că doar cu puterea gândului fără cuvinte nu prea ne putem înțelege, încercați să vă convingeți :) Contează foarte mult modul cum vorbești și ceea ce simți când vorbești, dar vorbele sunt esența comunicării până la urmă. Noi nu suntem în stare să comunicăm cu nici o ființă de pe pământ, nici cu gândul nici cu vorba, nu ar fi ciudat că am putea influența cumva orezul?

Având în vedere ca nici o boaba de orez din apă nu s-a schimbat consider ca acest experiment confirmă faptul ca nu avem nici o posibilitate de a influenta mediul înconjurător, nici cu gândul, nici cu vorba, sau cu mai știu eu ce putere supranaturală. Asta nu înseamnă ca nu trebuie sa simțim și sa împărtășim persoanei drage cât de frumoasa e, dacă o facem s-ar putea să avem surprize plăcute :)

Ca să vă convingeți de acest experiment vă provoc să verificați următoarea imagine. Acesta conține poza orezului din prima zi și din ultima. Acestea sunt needitate, cea din prima zi e făcută la lumina becului și de aceea e mai galbenă. Borcanele sunt nedesfăcute doar că am scos etichetele și am făcut poza în așa fel încât să nu se vadă mucegaiul de deasupra la orezul urât. Am acoperit capacele borcanelor cu bandă neagră că sunt diferite și v-ar fi ajutat să dați răspunsul corect. Tare sunt curios câți dintre voi vor reuși să identifice orezul, cel frumos, urât și ignoratul. Vă rog să lăsați comentariul cu răspunsul dumneavoastră mai jos. Când voi aduna 10 răspunsuri voi face publică poza fără banda neagră și veți afla dacă ați răspuns corect sau nu. Multă baftă.


Update:

Cam așa arată fără bandă:


Comentarii

  1. Cred ca cel mai bun experiment ar fi asta: un an o persoana sa se gandeasca ca e urat, prost si un ratat, altul sa aibe permanent o atitudine pozitiva si optimista, altul sa nu se gandeasca la nimic special, sa isi vada de viata in mod obisnuit.
    Dar nu cred ca e chiar nevoie sa facem experimentul asta pentru ca e plin de persoane in jurul nostru din toate cele 3 tipuri si putem deja trage concluzii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Atunci nu mai facem experimentul ca se stie rezultatul. Ar fi interesant sa punem orezul sa gandeasca despre noi ca suntem urati, frumosi sau sa ne ignore, sa vedem rezultatul. E posibil sa functioneze dar nu din cauza orezului ci tocmai din motivul mentionat de tine, autosugestia.

      Ștergere
  2. Cu ce a ramas faci pilaf? Sunt curios daca mancand, simti vreo diferenta.
    Serios vbind, te felicit pentru modul in care incerci sa le transmiti copiilor tai valorile metodei stiintifice, a analizei ratiinale si gandirii critice. Bravo Dorule!
    P.S. tot orezul din poze mi se pare identic

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A rămas sa fac sake, începuse să fermenteze :) Mulțumesc pentru aprecieri.

      Ștergere
  3. Ca să aibă vreo valoare, experimentele se fac de obicei cu ceva mai mult de un singur subiect.
    Încercaţi cu minim 25 borcane pentru fiecare „sentiment”.
    Un plus pentru testul "în orb", cu fotografia cu bandă :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu siguranță ar fi trebuit ținut cont de mai mulți factori pentru ca experimentul să fie cât mai precis. După cum se observă concluziile diferă asta înseamnă că trebuie refăcut testul cu condiții mai riguroase. Am primit pe facebook sugestii ca pentru o relevanță mai bună apa ar trebui să fie microbiologic pură, boabele de orez să fie atent selecționate pentru că un bob stricat poate fi un focar de bacterii, lumină, temperatură etc. Petru cine vrea să aprofundeze experimentul poate să încerce. Mi-ar plăcea totuși să trec peste și să fac experimente cu fundament științific împreună cu copiii, nu pseudoștiințifice.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Ce faci atunci cand copilul inghite detergent lichid

Lupta nemiloasă cu demonul din mintea mea