Calculatorul, un rău necesar

Eram obosit, venisem după o zi chinuitoare de muncă și de stat în fața calculatorului pentru a reface niște planuri pentru un vapor. Ochii mă dureau îngrozitor și, deși sunt omul tehnologiei parcă nu mai voiam să aud de ea. Voiam doar să stau liniștit cu ochii în tavan. Ideile începuseră să fugă prin cotloanele creierașului cam zăpăcite, care încotro. Cu o sforțare reușesc să mi le organizez. Am recapitulat dacă am făcut tot ce trebuia la planuri și îmi dau seama că am omis ceva. Ei nu-i nimic, îmi spun, adaug mâine, bine că nu trebuie să reiau totul de la capăt. Îmi dau seama cât de norocos sunt.

Dacă ar fi trebuit să fac pe hârtie, la masa de proiectare, cred că m-ar fi uitat Dumnezeu acolo. Fiind omul născut aproape odată cu lansarea în masă a microcalculatoarelor, simt cum îmi trece un fior rece prin șira spinării la ideea de aș fi putut fi îngropat de viu în hârtii, că nu aș fi putut comunica rapid cu colegii prin comunicator sau că nu aș fi putut găsi informațiile necesare pe internet. Îmi imaginez peste tot numai hârtii, panică, agitație, criză de timp. Astfel descopăr fără să vreau motivele pentru care a fost creat calculatorul: ușurează munca în cercetare, în proiectare, calculele sunt făcute mult mai rapid, informația circulă indiscutabil mai ușor etc. Și încă un motiv deloc de neglijat, am reuși să mai protejăm și natura reducând consumul de hârtie și astfel și defrișările.
Vocile cârcotitoare  ar putea spune că omul a trăit bine merci și fără calculator, așa e, nu le contrazicem, dar dacă privim puțin în istorie observăm că omul a plecat de la haine din frunze și piei de animale și a ajuns la costume, de la peșteri și colibe a ajuns să trăiască în vile, eventual și acelea automatizate. Concluzia este că omul a căutat să își ușureze mereu viața, și inevitabil cândva tot ar fi ajuns să facă această invenție, eventual  denumirea ar fi putut fi alta.

Printr-un mic exercițiu de imaginație îmi dau seama că dacă nu ar fi existat calculatorul, nu ar fi fost nici totul automatizat, iar omul ar fi avut tot rolul principal: ar exista locuri de muncă pentru toți, nu ar mai fi așa de mare concurența și  probabil că ar fi cerere de forță de muncă în orice domeniu. De ce? Pentru că în ziua de azi calculatorul e mai ieftin și în anumite domenii poate face treabă mai bună și mai repede decât omul și astfel el a devenit pionul principal.  Dacă nu ar fi fost el, orice om, chiar și cel ce stă la colțul străzii cu mâna întinsă ar fi avut posibilitatea să își câștige existența într-un mod decent. Toate calculele și formulele folosite de sistemele de calcul ar fi înlocuite cu acțiuni rudimentare ale oamenilor. Cum ar fi ca un grup de oameni să înlocuiască un controler PID de exemplu? Următorul filmuleț este dovada clară că omul, în experiment, poate face ceea ce face și calculatorul, orice om ar fi în stare să țină în echilibru un băț pe verticală, dar problema intervine când trebuie implementat în industrie acest lucru. Cum vor putea oamenii să țină o rachetă pe verticală sau să stabilizeze un vapor aflat în larg pe timpul furtunii?!!

Așadar evoluția noastră ar fi mult afectată de lipsa tehnologiei. Și tot tehnologia, mai exact internetul este cel care ne ajută acum să descoperim procesoare de ultimă generație, memoriile la promoție, harduri, surse, SSD-uri pe cate un magazin online bine structurat și cu prețuri pentru orice buzunar.

În concluzie, calculatorul este un rău necesar.

Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2012.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Ce faci atunci cand copilul inghite detergent lichid

Lupta nemiloasă cu demonul din mintea mea